Kradzież pieniędzy z konta lub wyłudzenie kredytu za pośrednictwem rachunku bankowego

Kradzież pieniędzy z konta lub wyłudzenie kredytu za pośrednictwem rachunku bankowego.

Postęp w bankowości cyfrowej od lat oferuje nam:

  • coraz łatwiejsze w obsłudze narzędzia do prostych i szybkich płatności, a także
  • ułatwienia w zdalnym dostępie do konta, a także usług świadczonych przez podmioty rynku finansowego.

Idąc na zakupy nie musimy martwić się o to by po drodze wstąpić do bankomatu lub banku. Sprzedawcy nie muszą już „być winni grosika”. Chcąc wykonać przelew nie tylko nie musimy iść już do banku lub na poczt. Możemy go zlecić z każdego miejsca na ziemi, w którym dysponujemy dostępem do internetu w naszym mobilnym urządzeniu (telefonie, laptopie, tablecie). Coraz popularniejsze są płatności przelewami, kartą, telefonem, BLIK. Niewątpliwie ułatwiają one prowadzenie biznesu, jak i życie konsumentów.

Nasze przyzwyczajenia dotyczące płatności i przechowywania pieniędzy się zmieniają. Banki oferują nam nowe e-narzędzia i ułatwienia. Dlatego na znaczeniu nabiera relatywnie nowa gałąź przestępczości – cyberprzestępczość. W związku z tym coraz częściej spotykane są kradzieże pieniędzy z konta lub wyłudzenie kredytu za pośrednictwem bankowości internetowej.

W jaki sposób następuje wyłudzenie kredytu lub kradzież pieniędzy z konta?

Sposób działania cyberprzestępców w zasadzie nie różni się od sposobu działania zwykłych oszustów. Obie grupy bazują na wykorzystaniu Twojej słabości. Oczywiście na każdego zadziała coś innego. Przestępcy podszywając się pod pracowników instytucji zaufania (Komisji Nadzoru Finansowego, banków, Policji) lub firm brokerskich (firm oferujących operacje na giełdach, w tym giełdach krypotwalut) atakują psychikę człowieka, w innych wykorzystywane są ułomności systemów zabezpieczeń lub podszywanie się programów pod inne. Co wykorzystują przestępcy? Oto najczęstsze przykłady:

  • Strach. Otrzymujemy niespodziewany telefon z informacją, że właśnie z naszego rachunku dokonywana jest kradzież lub zawierany jest kredyt. Dlatego według dzwoniącego musimy natychmiast zablokować taką czynność.
  • Zaufanie. Wyświetlenie, na skutek zawirusowania naszego telefonu, prawdziwego numeru infolinii banku lub kuriera, który ostatnio dostarczał nam paczkę.
  • Nieznajomość oprogramowania. Konsultant firmy inwestycyjnej prosi o zainstalowanie programów Anydesk lub Quiqsupport. Programy te mają albo pomóc np. w inwestycjach, w anulowania kredytu lub zapobiegnięciu kradzieży z konta.
  • Chęć zysku i ograniczenia ryzyka. Poprzez zamieszczenie w internecie ogłoszeń z informacjami o tym jak zarabiają wymienione z nazwiska znane osoby.

Profikaktyka - jak ograniczyć ryzyko kradzieży z konta.

Lekarze nie bez racji twierdzą, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Tak też jest z naszymi pieniędzmi i ich bezpieczeństwem. Czym będzie profilaktyka w naszym przypadku?

  • Dbajmy o posiadanie aktualnego i legalnego oprogramowania, w tym antywirusowego.
  • Nie udostępniajmy nikomu naszych loginów i haseł do konta (aplikacji), a także informacji jak odblokować nasze urządzenia autoryzacyjne (np. telefon).
  • Chcąc wejść na stronę banku wejdźmy w link bezpośredni do strony banku, a nie np. link reklamujący bank.
  • Nie instalujmy oprogramowania nieznanego pochodzenia lub przeznaczenia.
  • Przed zalogowaniem na rachunku, sprawdźmy czy adres banku się zgadza i czy jest zamknięta kłódka przy adresie.
  • Unikajmy wchodzenia w podejrzane linki.
  • Nie wierzmy, że bez znajomości rynków kapitałowych, wyłącznie przy pomocy platformy inwestycyjnej znalezionej w internecie, szybko pomnożymy swoje środki.
  • Do zlecenia przelewu nadawca musi znać wyłącznie nasz numer konta. Nie podawajmy swojego PESEL, numeru karty płatniczej, daty ważności karty płatniczej, kodu CVV karty płatniczej.
  • Nie podawajmy znajdującego się na odwrocie karty płatniczej kodu CVV, gdy nie chcemy wykorzystać karty do zapłaty za coś.
  • Mając aktywne oprogramowanie pozwalające na zdalny dostęp do naszego urządzenia (np. Anydesk, Quiqsupport), nie logujmy się na rachunku bankowym.
  • Wiadomość sms w której zawarte są kody do autoryzacji poza kodem posiada treść – przeczytaj ją przed wprowadzeniem jej do serwisu transakcyjnego i sprawdź czy treść wiadomości odzwierciedla dokonywaną przez Ciebie operację, np. logowanie, dodawanie urządzenia, wykonywanie przelewu na konkretnie wskazaną w smsie kwotę, zawarcie umowy.

Jak rozpoznać podejrzany link lub próbę oszustwa?

To proste! 

Otrzymujesz np. sms z prośbą o dopłatę do paczki, której nie zamawiałaś/eś lub za którą już zapłaciłaś/eś. Kurierzy zwykle nie proszą o dopłaty do opłaconych już zleceń kurierskich. A jeśli w ogóle nie zamawiałaś/eś kuriera, to dlaczego płacić za coś niezamówionego? Taki link zdecydowanie jest podejrzany – nie płać za jego pośrednictwem. Zmniejszysz ryzyko kradzieży z konta.

Czy chcąc odebrać przelew za rzecz, którą sprzedajesz na OLX musisz podać nr CVV karty lub datę jej ważności? Absolutnie NIE. Nie podawaj takich danych pod żadnym pozorem. Ze względu na to, że te dane służą tylko do płatności, nie przekazuj ich nikomu.

Okradziono mnie, co teraz?

Odkryłaś/eś, że z Twojego konta skradziono pieniądze lub, że ktoś zawarł kredyt, pożyczkę albo limit na rachunku bez Twojej wiedzy?

Są dwie rzeczy, które musisz zrobić niezwłocznie.

  • Zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa
    • w trakcie składania ustnego zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa poproś policjanta o zgodę na wykonanie fotokopii protokołu z ustnego przyjęcia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa (nazywa się to wniosek o wykonanie fotokopii);
    • składając zawiadomienie poproś o skierowanie przez prokuraturę do banku postanowienia o blokadzie skradzionych środków na rachunku odbiorcy;
    • po złożeniu zawiadomienia poproś policjanta o wydanie zaświadczenia potwierdzającego złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa.
  • Złożyć reklamację w Twoim banku:
    • reklamację możesz zgłosić ustnie lub na piśmie;

Warto też zmienić hasła i zweryfikować czy nasze urządzenia są bezpieczne.

Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych bank ma 15 dni roboczych na wysłanie informacji czy uznaje reklamację. Jeżeli tego nie zrobi, to przyjmuje się, że uznał reklamację. Jeżeli bank odmówi uznania reklamacji, możesz w dowolnym czasie napisać odwołanie do banku. Zarówno w odpowiedzi na reklamację, jak i w odpowiedzi na odwołanie bank pouczy Cię o możliwości wystąpienia na drogę sądową, jeśli nie zgadzasz się ze stanowiskiem banku.

Odmowa banku, czy to koniec?

Brak uznania przez bank reklamacji lub odwołania nie przekreśla Twoich szans na odzyskanie skradzionych z konta środków lub potwierdzenia nieobowiązywania niezawartej umowy kredytu, pożyczki lub limitu na rachunku bankowym.

W sprawach:

  • do kwoty 12 tyś zł możesz zwrócić się z wnioskiem do Arbitra Bankowego,
  • o dowolnym nominale możesz złożyć przeciwko twojemu bankowi pozew o zwrot kwoty nieautoryzowanej transakcji lub o ustalenie nieistnienia umowy.

Musisz jednak wiedzieć, że o ile postępowanie przed Arbitrem nie będzie wymagało doświadczenia i wiedzy specjalistycznej, to z uwagi na liczne odrębności pomiędzy sprawami o ustalenie i o zwrot środków z nieautoryzowanych transakcji, potrzebna będzie Ci profesjonalna pomoc adwokata.

Czego mogę się domagać?​

Możliwość domagania się od banku zwrotu środków

Zgodnie z art. 46 ust. 1 i 3 ustawy o usługach płatniczych:

W przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej bank niezwłocznie, nie później jednak niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub po dniu otrzymania stosownego zgłoszenia, zwraca klientowi kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Wyjątek stanowi przypadek gdy bank ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo. A o podejrzeniu poinformuje organy powołane do ścigania przestępstw.

W przypadku gdy klient korzysta z rachunku płatniczego, bank przywraca obciążony rachunek płatniczy do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała miejsca nieautoryzowana transakcja płatnicza.

Klient odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze w pełnej wysokości, jeżeli doprowadził do nich umyślnie albo w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa naruszenia co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa w art. 42 ustawy o usługach płatniczych.

Stwierdzenie nieistnienia kredytu

Jest to kategoria spraw w których pomoc adwokata, który uzyskał już wyroki korzystne dla innych pokrzywdzonych szczególnie się przydaje. Przepisy które należy stosować dla osób, które nigdy nie miały styczności z tą kategorią spraw nie są oczywiste. Banki z pełnym wyrachowaniem próbują przekonywać sądy, by te błędnie stosowały przepisy ustawy o usługach płatniczych. Robią to, mimo że ww. ustawa wyklucza taką możliwość. Transakcja płatnicza zgodnie z ustawą o usługach płatniczych to:

zainicjowana przez płatnika lub odbiorcę wpłata, transfer lub wypłata środków pieniężnych. W tym katalogu nie mieści się zawarcie umowy kredytu, pożyczki czy limitu. 

Do zawarcia umowy, podobnie jak do tanga trzeba dwojga. Skoro nie zawarłaś/eś umowy o kredyt, pożyczkę lub limit na koncie, masz prawo żądać stwierdzenia jej nieistnienia.

Czy to coś daje? Umowa zawiera warunki na jakich np. kredyt ma być spłacany (wysokość i terminy rat), wysokość marży i odsetek banku. Jeżeli nie ma umowy, to bank nie ma umownej podstawy ani do żądania od Ciebie spłaty kredytu, ani do naliczania sobie wynagrodzenia.   

Pomoc w sprawach związanych z kradzieżą z konta lub wyłudzonym kredytem.

Kancelaria specjalizuje się m.in. w prowadzeniu spraw związanych z nieautoryzowanymi transakcjami i ustaleniami nieistnienia umów „zawieranych” bez wiedzy i zgody Klientów. Doświadczenie w prowadzeniu tych spraw nabyliśmy nie tylko prowadząc sprawy Klientów indywidualnych przeciwko bankom, ale także w ramach obsługi prawnej banku

Jeżeli dotknął Cię ten problem skontaktuj się ze mną. Oszacuję Twoje szanse. Jeżeli wspólnie zdecydujemy, że gra jest warta świeczki i akceptujesz ryzyko, postaram się pomóc.

Kim jesteś?
W jaki sposób mogę się z Tobą skontaktować?
Nie musisz pisać wiele. Wystarczy, że wstępnie zasygnalizujesz swój problem. Dzięki temu będziemy wiedzieć czy możemy zaproponować Ci spotkanie lub rozmowę telefoniczną, która będzie zmierzać do jego rozwiązania.

Chcesz być na bieżąco z informacjami o kradzieży (ach) z konta?
Zapraszam na bloga:

Kancelaria adwokacka Katowice